Wanneer je een webwinkel hebt, en je Admarkt-advertenties hebt geplaatst, is het essentieel om te kunnen zien hoe jouw advertenties presteren. Daarvoor moet je niet alleen weten hoe vaak jouw advertenties worden bekeken, maar ook hoeveel bezoekers er via je advertentie in je webwinkel komen en wat deze bezoekers precies doen op je website. Vaak biedt de webshop software de mogelijkheid om te zien hoeveel bestellingen zijn geplaatst en welke producten zijn verkocht. Deze laten vaak niet zien hoeveel bezoekers er precies op je website komen en via welke advertentie en waar ze precies stoppen in het afrekenproces, of dat ze een product kopen. Om dat te kunnen zien installeer je een zogenaamd webanalytics pakket, ook wel een meetpakket genaamd. Zo kun je de ROI meten van een Admarkt-advertentie. Het meest gebruikte meetpakket voor webshops is Google Analytics. Om deze reden geven we extra aandacht aan dit meetpakket.
Google Analytics is een gratis dienst van Google om de statistieken van jouw webwinkel te verzamelen en in detail weer te geven. Het doel van Google Analytics is om inzicht te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves, maar ook op welke pagina de website wordt verlaten, op welke producten het meest geklikt zijn en welke bezoekers het meeste opleveren. Aan de hand van deze informatie kan je de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.
Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het Google Analytics dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:
- Aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken aan de website sinds de start van de meting met Google Analytics
- Paginaweergaves: Het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven sinds de start van de meting met Google Analytics
- Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, voorheen ook wel bekend als het ‘weigeringspercentage’. Andere benamingen zijn de “slipratio” of “bounce rate”. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.
- Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.
Google Analytics is een uitgebreid programma, maar ondanks de vele functies wel gebruiksvriendelijk.
Twee onderdelen van Google Analytics zijn van essentieel belang voor iedere website eigenaar:
1. het toepassen van campagne tracking
2. het aanzetten van e-commerce doelen