De meest gestelde vragen over Google Analytics

Ik kan mijn Admarkt-advertenties niet terugvinden in Google Analytics, hoe kan dit?
Als je geprobeerd hebt om in Google Analytics de resultaten van je Admarkt-advertentie terug te vinden, maar dit niet gelukt is, ligt dit aan een of meer van de volgende factoren:

  • Bezoekers moeten hebben geklikt op je Admarkt-advertenties om te kunnen worden gemeten door Google Analytics. Het kan zijn dat zij nog niet geklikt hebben.
  • Het kan tot 2 dagen duren voor de resultaten beschikbaar zijn; in de praktijk gaat dit vaak sneller, soms al binnen een paar uur.
  • Kijkt je in het juiste Google Analytics account? Wellicht komen de metingen binnen in een ander Google Analytics account?

Hoe lang onthoudt Google Analytics dat iemand op een Admarkt-advertentie klikt?
Google Analytics onthoudt de analyses 30 dagen. Als een bezoeker, voor hij bij je bestelt, op een andere advertentie van je klikt, wordt de bestelling echter aan die advertentie toegekend en niet meer aan de Admarkt-advertentie waar hij als eerste op had geklikt. Dit toewijzen van je bestellingen aan de laatste advertentie heet ook wel conversie attributie (of “last cookie counts”).

Wat is Google Analytics campagne tracking?
Google Analytics rapporteert waar je bezoekers vandaan kwamen zodra ze op je website komen. Dit lukt Google Analytics in een groot deel van de gevallen zonder extra hulp. Zo ziet Google Analytics of je van een zoekmachine komt of via een een link van een verwijzende website (referrals). Bij campagnes via e-mail, AdWords en ook Admarkt gaat dit niet vanzelf. Om dit goed te krijgen moet je Google Analytics campagne tracking toevoegen.

FAQ-Google-Analytics-1

Figuur 1: Voorbeeld van een campagne rapportage in Google Analytics zonder campagne tracking

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Google Analytics alle Admarkt-advertenties als één bron rapporteert als je geen campagne tracking toevoegt. Alle links van Marktplaats naar jouw website worden op één hoop gegooid. Het is dan niet meer mogelijk om per advertentie speciefiek te zien welke voor veel en welke voor weinig bestellingen zorgt.

Met behulp van de Google Analytics campagne tracking kun je wel de verkoop per Admarkt-advertentie bekijken. Om die reden raadt Marktplaats je aan om hier gebruik van te maken zodat je goed kan zien hoeveel je Admarkt-advertenties opleveren. Hoe je dit precies doet, kan je lezen in: Hoe voegt je Google Analytics campagne tracking toe?

Heeft bovenstaande uitleg geholpen?

Dat vinden wij jammer! Heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?